Hosszabb túrára indulni (meg úgy egyébként is) csak jó állapotú bringával szabad. Nagyon meg tudja keseríteni nem csak a saját sorsunkat, de az egész csapat hangulatát, ha azért kell az út szélén ácsorognunk, mert valaki nem készítette fel megfelelően a bringáját.
A felkészítést egy alapos takarítással kezdjük. Erre azért van szükség, mert a kosz alatt meg tudnak bújni a sérülések és problémák. Én már kétszeres pórul jártam ezzel…
- A láncot és a fogaskerekeket petróleummal mossuk le. Nagyon mocskos meló, csak megfelelő öltözetben, gumikesztyűben, és a megfelelő helyszínen végezzük.
- Ezután mosószeres vízzel lemossuk az egész bringát. A kerékpár nem tengeralattjáró, könnyen rozsdásodik, ezért a mosás után azonnal töröljük szárazra egy ronggyal!
- A tiszta gépet aztán vizsgáljuk át tüzetesen: gumik, fékek, fogaskerekek, csavarok, stb.
…és akkor jöhet a szerelés :-)
- Ha a bringánk már régen volt zsírozva (2-3 év), vagy nagyon sokat megyünk vele, érdemes egy-egy túra előtt az összes csapágyat szétszerelni, kitisztítani, és friss gépzsírral újrazsírozni.
- Fékek beállítása: biztosítsa a megfelelő fékező erőt, de ne akadályozza a haladást. A kopott fékpofákat és a kiszálasodott bowdeneket cseréljük ki!
- Váltók beállítása: ez már igényel némi műszaki tapasztalatot.
- Minden csavart átnézni, leellenőrizni! Amelyik kopott, görbe, azt kicserélni.
- Küllők feszességét ellenőrizni, javítani, beállítani. Ezt is csak gyakorlott műszerészeknek ajánlom. Aki még nem csinált ilyet, az forduljon szakemberhez!
- Gumik: ne legyenek túl öregek, és ne legyenek túl kopottak. A guminyomást 3-4 bar közé állítsuk be. Nemcsak túrára készülve, hanem a hétköznapok során is hasznos a defektálló gumi.
A felkészítést időben el kell kezdeni, és a felkészített bringával a túra előtt még pár napig vagy 1-2 hétig rendszeresen menni kell, hogyha mégsem sikerült mindent tökéletesen beállítani, rendbe tenni, az ne útközben derüljön ki, hanem még az indulás előtt.
Geiger István 923pk