A kerékpár a túra legfontosabb eszköze. Jómagam az első három túrámon kölcsön bringával vettem részt. Mégis azonban nézzük azt az esetet, amikor nincs bringánk, de szeretnénk egy saját gépet!
Szóval, milyen gépet válasszunk?
Ma már a kereskedelmi forgalomban szinte minden felhasználási területre lehet kapni speciálisan kialakított gépeket, néhány szempontot azonban a választás megkönnyítése érdekében felsorolnék:
- országúti versenykerékpár: nagyon könnyű, aránylag gyenge felépítés, vékony gumik, kényelmetlen, nulla felszereltség, szűk tartományban változtatható áttétel (10-15 fokozat)
- mountain-bike: erős felépítés, vastag, erősen bordázott gumik, kényelmetlen, nulla felszereltség, széles tartományban változtatható áttétel (20-30 fokozat)
- down-hill: nagyon erős felépítés, vastag, erősen bordázott gumik, kényelmetlen, nulla felszereltség, brutális rugózás, aránylag szűk tartományban változtatható áttétel (6-8 fokozat)
- BMX: nagyon erős felépítés, vastag gumik, kényelmetlen, nulla felszereltség, kis kerék
- túra (trekking): erős felépítés, tereptől függően széles, vagy közepesen vékony gumik, jól felszerelt (csomagtartó, világítás, kulacs, stb.), kényelmes, aránylag széles tartományban változtatható áttétel (15-20 fokozat)
- városi: közepesen erős felépítés, közepesen vékony gumik, KRESZ előírásainak megfelelő felszereltség, kényelmes, váltó nélkül, vagy nagyon szűk tartományban változtatható áttétel (3-5 fokozat)
- … és vannak ezeknek a keverékei
De nézzük, mire kell még figyelnünk? Kezdjük az aszfalttól:
- gumik: minél szélesebb, és minél bütykösebb, annál kényelmesebb, de annál nagyobb a gördülési ellenállása, annál erősebben kell tekerni
- kerekek: minél nagyobb, annál jobban gördül, annál könnyebben fut a bringa
- rugózás: minél finomabb a rugózás, annál kényelmesebb a bringa, de a rugós tagok plusz terhet jelentenek, illetve az ilyen kerékpárok hajtásához -a rugós tag állandó ki-be mozgása miatt- több energia kell
- váltó(k): minél több a fokozat, annál optimálisabban tudjuk beállítani a pedálerőt, a túl sok fokozat drága, és a könnyebben vezet meghibásodáshoz
- fékek:
- kontrafék: igénytelen, erős, egyszerű a használata, de nehéz, és bonyolult szerkezet, jellemzően gyerek és városi bringákon használják
- patkófék: a felni oldalára hat, könnyű, közepesen szabályozható, esőben gyakorlatilag használhatatlan, bonyolult a beállítása
- cantilever fék: könnyű, közepesen szabályozható, nedves felnin is hatékony
- V-fék (a cantilever továbbfejlesztett változata): könnyű, jól szabályozható, nedves felnin is hatékony, a pofák egyenletesen kopnak, túrázáshoz a legoptimálisabb
- mechanikus tárcsafék: nagyon erős, hatékony, közepesen szabályozható, időjárástól és tereptől függetlenül használható
- hidraulikus tárcsafék: nagyon erős, hatékony, nagyon jól szabályozható, időjárástól és tereptől függetlenül használható, ez a csúcs (ára is)
- ülés, kormány: a felhasználás célja, illetve kényelmi elvárásaink szerint lehet választani. Általánosan azonban elmondható, hogy a sebességért bizony fel kell adni a kényelmet
- váz: a végére hagytam, de ez az alap, jellemzően két féle anyagból készítik, acél vagy alumínium: az alumínium könnyebb, sérülékenyebb, és drágább. Fontos azonban a vázméret, melyet a felhasználás módja, és testmagasságunk alapján határozhatunk meg.
Kerékpár vázméret meghatározása
Mountain bike vázméret meghatározása
![]() |
|
Országúti kerékpár vázméret meghatározása
![]() |
![]() |
Hibrid (cross, trekking) kerékpár vázméret meghatározása
![]() |
![]() |
forrás: http://kerekpar.co.hu
Geiger István 923pk